Wednesday, 30 September 2015

6 Cara kempiskan perut


Perut buncit pasti memburukkan penampilan dan bagi wanita ada yang mengatakan sedang mengandung padahal tiada. Di sini Dilla kongsikan 6 cara kempiskan perut dan semoga ia memberi manfaat kepada semua.

1) Minum banyak air masak
Setiap orang perlu minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Kuantiti air yang perlu diminum setiap orang ialah 25kg bersamaan 1 liter air. Jadi lihatlah berat badan anda dan kira berapa banyak air perlu diminum. Air yang banyak membantu proses pencernaan badan.

Air masak


2) Kurangkan garam dalam makanan
Terlalu banyak garam semasa diet akan menambah sodium terhadap cairan dalam tubuh dan melambatkan proses pengeluaran air. Akibatnya perut menjadi kembung dengan gas yang terbentuk.

Garam

3) Makan dengan perlahan
Makanan yang tidak dikunyah sehingga hancur tidak dapat dicerna dengan sempurna. Ia mengakibatkan perut kembung. Jadi kunyah makanan perlahan-lahan baru ditelan.

Makan perlahan

4) Makan makanan kaya serat
Banyak ambil sayur-sayuran dan buah-buahan mengikut piramid makanan. Buah epal dan pear amat digalakkan begitu juga dengan sayuran hijau.

Makan berserat

5) Hindari sembelit
Sembelit berlaku jika seseorang itu mengalami masalah pembuangan tidak lebih dari 3 kali seminggu. Kesannya perut mengumpul gas yang berlebihan dan merangsang isi perut mengumpul lemak yang boleh menyebabkan kembung dan buncit. Oleh itu pengambilan serat setiap hari adalah digalakkan.

Sembelit

6) Senaman dan bersukan
Bersenam 3 kali seminggu membantu meningkatkan kadar metabolisme badan dan bagus untuk pembakaran serta memecahkan lemak.

Bersenam


Cubalah tips kempiskan perut ini. Selamat maju jaya.

NURFADILAH SUARDI (SID 892145)
PENGEDAR SHAKLEE DI MELAKA
SMS/WHATSAPP 019-727 0181
INSTAGRAM : @nurfadilahsuardi 
EMAIL : fadilaz2983@gmail.com

0 comments:

Follow Me